Chai Latte: Nygammal favorit

För nåt år sedan när jag var och fikade som mest tog jag alltid Chai Latte. Det var vi i vått och torrt. Sen tröttnade jag men nu har jag funnit min nygammla kärlek igen och längtar tills varje fika.

Chai Latte är ett kryddigt sött indiskt te med smak av kanel, kardemumma, ingefära och svartpeppar som serveras med krämigt ångad mjölk. Försökte mig på att göra Chai Latte hemma några gånger men utan nåt vidare bra resultat. Nu ska jag ta tjuren vid hornen igen och göra ett nytt försök, detta recept har jag tänkt prova:

Ingredienser, 1 portion
2 dl vatten
1 bit färsk eller torkad ingefära
1 bit kanelstång
4 stycken kardemummakärnor
1-2 tsk svart te
1 dl mjölk
2 tsk råsocker eller strösocker

Tillagning
Sjud vattnet och kryddorna i en kastrull med lock, cirka 5 minuter. Tillsätt sedan teet och låt det dra ytterligare fem minuter. Värm mjölken försiktigt i en kastrull tills den börjar ryka och vispa till ett mjukt skum. Sila teet och häll det i ett glas. Smaksätt det sedan med sockret och häll på mjölken. Skeda till sist mjölkskummet ovanpå.



Bild: Twinings



Det finns färdigt chai-te att köpa om man inte vill blanda till alla ingredienser själv, nu har jag dock köpt på mig alla så det är lika bra att testa.

Har du testat Chai Latte nångång, isåfall vad tycker du?


Kommentarer
Postat av: Minigrisen

Har aldrig provat Chai latte eller chai te... Men alltid undrat vad det är, visste att det var te, men inte mer än så. Nu vet jag bättre;)

Postat av: Evelina

ahaha! jag har alltid trott att det är kaffe!!



kram

2008-10-21 @ 12:13:37
URL: http://evelinas.blogg.se/
Postat av: MO

Har jag aldrig smakat, men det ser himla fint o gott ut, kram

2008-10-21 @ 14:54:23
URL: http://medaljongen.blogg.se/
Postat av: Evamy - i väntan på bebis!

Chai latte är ju så himla gott!

Tack för tipset om väggen, men Fredrik vill inte ha ljusa väggar.. nu har vi bestämt oss för en chokladbrun fondvägg och de andra väggarna i ljust beige typ och sen vill jag måla möblerna vita. Fast han är rädd att det blir för ljust då!

2008-10-21 @ 15:05:37
URL: http://evamys.blogg.se/
Postat av: Jennica med vit inredning

sv; ja det gör jag med. utseendemässigt. det som drar med jyskskänken e priset och förvaringen. men det brukar sluta med att man tar det snyggaste :)

kram

2008-10-21 @ 16:24:34
URL: http://catylicious.blogg.se/
Postat av: tina

Mmmm... nu blev jag riktigt sugen! :)

2008-10-21 @ 18:50:28
URL: http://timonhome.blogg.se/
Postat av: Hemligabruden

Har inte smakat chai latte men chai te är ju jättegott :-)



Svar på dina frågor.. förlovningsringen är en lite plattare variant av en klassisk förlovningsring, inte flack utan lite plattare bara.. hmm, svårt att förklara haha. :-) Det är en enkel schalins-ring.

Budgeten ja.. hihi, vi har inte riktigt satt en budget än.. Har börjat skissa och med mat (dyrare alternativ), lokal, kläder och uppskattade kostnader för hår, ring, tandblekning(min sambo som snusar), dricka från tyskland och hmm lite mer så hamnade vi runt 65000.. Vi får se hur vi gör, om vi drar in på något.. har mailat med lokalen idag och hoppas på den, det kostar 12000 att hyra men det ingick väldigt mycket då och det är en väldigt fin lokal så det lutar åt att vi tar den :-)

Resan är bara en tanke, vi sa att på bröllopsresan kanske man ska åka lite längre, men det beror lite på hur budgeten går ihop.. Vi har en båt som vi hoppas kunna sälja och det kommer tillföra oss en del pengar till bröllopet :-)

kramkram

2008-10-21 @ 18:59:21
URL: http://hemligabruden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback