Recept

Fläskfilé med rökig sås och nötter

600 g Fläskfilé
1 tsk salt
1 krm vitpeppar
1 msk olivolja
50 g bacon,strimmlad
6 små lökar halverade
1 vitlök, fint hackad
2 dl vitt vin
3 dl vatten med 2 msk konc.kalvfond
1 kvist rosmarin
1 dl oliver
1 tsk citron, riven
1 msk smör
2 msk pinjenötter, rostade

Gör såhär:

Såsen:
Stek bacon knapprigt, lägg i vitlök, lök och stek ytterligare 2 min
Häll i vin och låt koka in i nån min
Häll i kalvfonden (blandat med vattnet) och lägg i rosmarin
Koka utan lock tills hälften av vätskan kokats bort
Lägg sen i citronskalet, pinjenötterna, smöret och oliverna

Fläskfilén:
Sätt ugnen på 150 grader
Stek fläskfilén i en panna först så den får färg runtom
Stek sen i ugnen i ca 25-30 min (kan ta längre lr kortare tid beroende på hur tjockt köttet är)
Tag sen ut och låt vila under folie i 5-10 min

Servera såsen och köttet till pressad potatis och en god sallad.

Denna rätten brukar vi bjuda NYA gäster på och ALLA vill ha receptet. Jag tycker jättemycket om den.


Kommentarer
Postat av: Helen

Det låter verkligen mumsigt, måste provas!
Så fin sida du har :)Ha en trevlig dag.

Postat av: Helena

Mums låter jättegott så jag skriver ner receptet på en gång!

2007-06-18 @ 14:45:37
URL: http://www.beverlyhills.blogg.se
Postat av: vesna

thaaaaank yoou so muchh:DD:D

2007-06-18 @ 14:54:03
URL: http://sanjavesna.blogg.se
Postat av: Mikaela

Åhh låter toppen. Mums mums och jag älskar dessutom fläskfilé. Ska helt klart spara receptet och lägga det på bänken hemma och hoppas att amma lagar det :D

2007-06-19 @ 09:19:34
URL: http://mikaelaandersson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback