Mellannamn blir efternamn och Hindersprövning

Vi har länge vetat att vi vill ta min m2b´s mellannamn som efternamn (hans mammas flicknamn). Det är jättefint och lite ovanligt och passar utmärkt att skriva, testade igår att skriva det tillsammans med mitt förnamn,blir kanon:) Var lite osäkra på om vi skulle gå tillväga så igår ringde vi Satteverket och frågade.

Det här fick vi höra:
Mellannamnet måste sambon byta till innan bröllopet så nu ska han få papper hem som han ska fylla i och byta efternamn. Känns riktigt kul. Sen kan jag då byta till hans eftenamn vid vigseln.

Mer om mellannamn och efternamn gå in
här.

Blir kul sen när man ska fylla i papper å så och ska skriva ett helt annat efternamn, kan knappt vänta.


Måste ju ansöka om Hindersprövning sen oxå. Inte akut än men jag är ju sån som är ute i god tid med allt så. Inte senare än aug ska jag nog inte vänta. Gäller ju i 4 månader sen när man blivit "godkänd".

Utdrag från Skatteverket:

När hindersprövningen är klar utfärdar skattekontoret "Intyg om hindersprövning/vigsel" eller "Intyg för registrering av partnerskap".
Intyget ska tas med till vigselförrättaren och gäller i fyra månader.


Gå in på Skatteverket för mer information om hindersprövning.

Kommentarer
Postat av: evelina

ja mina naglar ska bli supersnygga nu med lite hjälp! fransk manikyr gör verkligen under också =)

roligt att ni båda ska byta efternamn, tänk om fredrik hade varit lite mer villig =)

kram

Postat av: Cim

Hallå där vännen, har du msn??? Enklare att prata så... Min är [email protected], lägg till mig så kan vi talas vid... Tänkte på dina frågor etc...

Ha en underbar dag!!!
Kram
Cim

2008-02-06 @ 14:04:58
URL: http://www.nygiftafrun.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback