Favoritreceptet

Jenny efterlyser våra favoritrecept så här kommer mitt.



Fläskfilé med rökig sås och nötter

600 g Fläskfilé
1 tsk salt
1 krm vitpeppar
1 msk olivolja
50 g bacon,strimmlad
6 små lökar halverade
1 vitlök, fint hackad
2 dl vitt vin
3 dl vatten med 2 msk konc.kalvfond
1 kvist rosmarin
1 dl oliver
1 tsk citron, riven
1 msk smör
2 msk pinjenötter, rostade

Gör såhär:

Såsen:
Stek bacon knapprigt, lägg i vitlök, lök och stek ytterligare 2 min
Häll i vin och låt koka in i nån min
Häll i kalvfonden (blandat med vattnet) och lägg i rosmarin
Koka utan lock tills hälften av vätskan kokats bort
Lägg sen i citronskalet, pinjenötterna, smöret och oliverna

Fläskfilén:
Sätt ugnen på 150 grader
Stek fläskfilén i olja i en panna först så den får färg runtom, krydda med salt och peppar
Stek sen i ugnen i ca 25-30 min (kan ta längre lr kortare tid beroende på hur tjockt köttet är)
Tag sen ut och låt vila under folie i 5-10 min

Servera såsen och köttet till pressad potatis och en god sallad.

Kommentarer
Postat av: elinor

det lät gott. fläskfilé är underbart.

Postat av: Malin

MUMS!

Ja testa det brödet..det är kanon! Kram

2008-03-04 @ 14:19:42
URL: http://carlssonkarlsson.blogg.se
Postat av: Jess

Åh mums vad hungrig jag vart =)

2008-03-04 @ 18:27:10
URL: http://princessjess.blogg.se
Postat av: jenny

Åh vad gott det lät, tack så mycket:) ska provas. Kram/jenny

2008-03-05 @ 14:45:22
URL: http://jennyshus.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback