Solskydd

Jag har på senare år börjat tänka mer och mer på att skydda mig mot solens farliga strålar. Jag har blivit sjukt rädd för att få cancer och rynkor, ja jag vet rynkor får jag ändå men det skadar inte att skydda sig eller hur. Jag tävlar inte längre med mina kompisar om vem som har dom brunaste armarna och magen. Jag tycker inte det är snyggt längre att vara sådär sjukt brun som man alltid ville förr. Solade ofta solarium när jag var tonåring men nu skulle det inte falla mig in att utsätta min hud för detta.

Det är klart jag fortfarande vistas i solen, för solen är ju bra i måttliga mängder, men nuförtiden pressar jag inte 6 timmar om dagen och när jag väl visats i solen är det med ett högt solskydd och ofta med kläder på.

 En vanlig missuppfattning är att man bara behöver ha solskydd under sommarhalvåret men det är lika viktigt att skydda huden året runt. Även om det är varmare på sommaren så finns ju solens strålar där jämt. Så UV-strålarna når huden annars också. Moln absorberar endel av strålarna men endel tränger igenom molnen ändå. Ozonlagret absorberar ju också som ni kanske vet UV-strålarna men det bli allt tunnare. Jag använder en ansiktskräm med minst spf 15 på vinterhalvåret och en med betydligt högre skydd på sommaren och våren.

Så Underskatta inte farorna med solen. Skydda er året runt! och tänk på att Använda solskyddet som ett kompliment till andra skyddåtgärder som tex kläder, hattar mm, inte för att förlänga vistelsen i solen

För mig spelar det ingen roll vad solskyddet kostar, bara det är effektivt och inte innehåller några tilltäppande änmen. Jag kommer sattsa på
Ultrasun som finns att köpa på Eleven.


Solskydd


 
Hur känner ni när det gäller solskydd och solning?

Kommentarer
Postat av: teddy

det ligger mycket sanning i detta. Man ska inte leka med solens farliga strålar!
Nu önskar jag dig och din älskling en trevlig helg.

kramis

Postat av: Sandra

Jag håller med dig helt och hållet. Kommer att köra på
brun utan sol mera än att sola. Har dessutom en riktigt bra foundation med spf 15 som jag använder året om. Trevlig helg, kram Sandra

2008-04-25 @ 12:38:38
URL: http://tjohalia.se
Postat av: Evelyn, i hemmet

Jag solar ALDRIG. Trivs inte i solen, och har inget behov av att bli brun. Solarium skulle aldrig falla mig in att ens testa ;)

Använder nog solkräm för man får ju sol på sig även om man inte solar, och jag är sjukt rädd för cancer, men rynkor är jag inte det minsta rädd för :)
Kram!

2008-04-25 @ 12:59:02
URL: http://ihemmet.blogg.se
Postat av: Caroline

Hej!
Jag har precis som du också tagit mitt förnuft till fånga och njuter nu av solen i lagom mängder. Jag har dessutom ganska mycket leverfläckar så jag behöver vara extra rädd om mig. I år är jag stolt och blek :-)
Ha en bra dag!
Kram!

2008-04-26 @ 12:05:48
URL: http://RENT.blogg.se
Postat av: teddy

Tack så hemskt mycket för gratulationerna tjejen :)
kramis

2008-04-26 @ 21:25:48
URL: http://caitlin.blogg.se
Postat av: Jonna

det är sjukt viktigt men ja är himla dålig på att komma ihåg det:/ dumma mig.

2008-04-26 @ 22:47:18
URL: http://JONNAat.blogg.se
Postat av: anna

nej jag solar aldrig, visst kan jag få en liten liten solbränna till sommaren, men det under många månader och inte genom att ligga på stranden. Har aldrig gillat att sola men brukade använda mig av solarium......det skulle jag aldrig göra nu. Brun utan sol gäller här hemma!!
kram
anna

2008-04-27 @ 07:50:51
URL: http://londonhem.blogspot.com/
Postat av: Emma

Jag har ett ute-jobb så jag tillbringar 8 timmar i solen varje dag. Eftersom jag har ljust skinn så använder jag solskydd för barn. Som är minst spf 25, och det fungerar bra. Är oxå lite orolig för det här med cancer. Man får passa sig, för solen är starkare än vad man tror!

2008-05-02 @ 09:28:43
URL: http://althea.bloggspace.se
Postat av: Vemundebba

This is my first time visiting this site and I found it very informational as a whole. I am so delighted in finding your website!

2010-04-26 @ 13:30:19
URL: http://vemundebba.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback