Vigselring, innerst lr ytterst?

Inte ett jätteproblem för mig då jag bara ska ha 1 ring, nämligen vigselringen på vänsterhanden. Men jag vet att många undrar detta så så här har jag hört. Enligt tradition ska Vigselringen sitta innerst, närmast hjärtat men sen så anser många att ringen man får först resp sist ska sitta i den ordningen. Alltså först förlovningsringen och sist/ytterst sitter vigselringen. Jag tycker att man ska göra som man känner för. Jag vet folk som gjort/gör på båda sätt, inget är fel lr rätt här tycker jag. Passar det bäst att vigselringen sitter innanför, dyrare kanske och behöver skyddas, orolig för att den ska tappas, ja då sätter man den innanför. Men annars så tycker jag att man ska köra som vanligt, förlovningsringen först sen ytterst vigselringen. Men som sagt, man ska göra det som är rätt för just en själv.

Såhär har Magdalena Ribbing svarat.


Kommentarer
Postat av: Cim

Jag har förlovningsringen innerst, men det skulle nog se konstigt ut om jag vände, eftersom jag har en alliansring som vigselring... Ska se om jag hittar nåt kort på ringarna, lägger i så fall ut det på min blogg... kramen på dig!!!

Postat av: Natalia

Ingen aning om ordningen, tror att min syster har sin vigselring längst in faktiskt om jag inte har fel.. En sak som vi syrisk-ortodoxa har är att när vi är förlovade har vi ringen på högerhand och sen när vi gifter oss så flyttar vi ringen över till vänsterhand, så vi har inte någon ring direkt på vänsterhand så som många andra har...

Kram!

2007-11-21 @ 19:43:51
URL: http://chocolait.blogg.se
Postat av: evelina

godmorgon!

jag tycker det där får man bestämma heeelt hur man vill, varför ska det finnas regler för hur mans ka ha på sig ringarna? ne det spelar väl ingen roll, dessutom är det knappt någon som kan säga med all säkerhet vilken som är vigsel/förlovningsring förutom du själv =) en del har ju mer stenar på förlovningsringen o tvärtom =)

vad ska du göra med förlovningsringen?

kram!

2007-11-22 @ 09:44:17
URL: http://evelinastrand.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback